06 - 14 344 677 info@tohealth.nl

Stress coaching

Stress coaching kan je helpen wanneer je bv. tegen de volgende problemen aanloopt. Heb je moeite met nee zeggen? Ga je te vaak over je grenzen heen of weet je niet waar je grenzen liggen? Wordt er teveel van je gevraagd en heb je moeite het vol te houden? Heb je slaapproblemen, ben je moe en heb je moeite je te ontspannen? Misschien heb je wel meerdere vage klachten? Of ben je al te lang doorgegaan en loop je tegen overspannenheid of misschien zelfs burn-out aan of ben je het al?

Stress is in principe heel functioneel. Het is een verdedigingsmechanisme dat optreedt wanneer er acuut gevaar dreigt. In de huidige maatschappij kan ons lichaam voortdurend op scherp komen te staan, zonder dat er een echte dreiging is. De stressrespons wordt dan chronisch. Bovendien zijn we er zo aan gewend dat we een gevoel van ongemak als normaal zijn gaan beschouwen.

Wanneer deze situatie te lang duurt lukt het niet meer om terug te veren en te herstellen. We krijgen dan allerlei lichamelijke en geestelijke klachten die uiteindelijk tot ziekte kunnen leiden.

Hoe ga ik te werk?

Als stress coach stel ik je vooral vragen om duidelijk te krijgen waar je tegenaan loopt. Dit kan betrekking hebben op je werk, je studie, je relatie. Eigenlijk op elk gebied waar jij stress ervaart of het gevoel hebt stil te staan. Maar ook is de bedoeling van de vragen dat ze jou aan het denken zetten. Hierbij kan ik verschillende tools inzetten om je meer inzicht te geven en zo je stress management technieken te verbeteren. Samen gaan we op zoek, maar jouw vraag is hierin leidend.

Ik ben een no-nonsense coach die veel rust uitstraalt en mensen op hun gemak kan stellen. Daarnaast kan ik ook confronterend zijn, wanneer ik denk dat dat nodig is, en je een spiegel voor houden.

Stress coaching of stresscounseling?

Misschien vraag je je af waarom ik hier zowel stress coaching als stresscounseling noem? Behalve stress coaching heb ik ook counseling vaardigheden geleerd. Coaching en counseling lijken op elkaar, maar verschillen wel iets. Het woord coach wordt vaker gebruikt, omdat het gewoon bekender is. Toch is het goed om het verschil te kennen als je wil gaan werken aan je stress of burn-out.

Wanneer een stress coach?

Een stress coach werkt gericht aan vaardigheden (competenties) en gedrag. Een coach werkt dus heel praktisch aan de hoe-vraag en je leert er nieuw gedrag en nieuwe vaardigheden die je helpen met coping van de stressvolle situaties.

Een coach is daarom effectief voor stress-preventie of wanneer de stress niet té hoog is opgelopen én je als cliënt een goede inschatting van je persoonlijke doelen en situatie kan maken.

Wanneer een stresscounselor?

Natuurlijk kan een stresscounselor je ook helpen bij preventieve stresstrajecten of wanneer je stress nog niet heel hoog is opgelopen. Bij stress spelen vrijwel altijd persoonlijke achtergronden mee en t.o.v. een coach heeft een counselor dan bij stress vaak een streepje voor.

Bij hevige stress, maar ook wanneer je merkt dat je steeds weer in dezelfde valkuil stapt, spelen niet alleen praktische aspecten mee, maar ook dieperliggende aspecten van de persoon die stress heeft. Een stress-counselor werkt niet alleen aan competenties en gedrag, maar ook achtergronden.

Bij grotere stress heb je minder goed objectief overzicht over je eigen situatie. Er is dan meer nodig dan praktische coaching. Hier is counseling op z’n plaats, want een counselor kijkt daarnaast ook naar achtergronden van je gedrag zoals de gevoelens, gedachten en overtuigingen die je hebt en die je blokkeren bij effectieve coping. Daarnaast werkt de counselor natuurlijk ook aan nieuwe competenties, praktische oplossingen, nieuw gedrag en vaardigheden. Met counseling word je je bewust van waaruit je jouw keuzes maakt, van waaruit jij reageert op stressoren.

Wil je liever (eerst) aan je hormoonbalans werken?

Klik dan hier